Zmiana biura rachunkowego – jak to zrobić?

Wiele firm i osób prywatnych korzysta obecnie z usług biur rachunkowych – pracownicy takich placówek służą bowiem solidną radą we wszystkich kwestiach związanych z księgowością i finansami. Zdarza się jednak, że nasze sprawy prowadzone są przez jakieś biuro rachunkowe, a tymczasem my mamy na oku inne. W jaki sposób bezpiecznie zmienić biuro rachunkowe? Czy warto?

Zmiana biura rachunkowego

Oferta biur rachunkowych jest obecnie szeroka – dlatego też klienci mają w czym wybierać. Zdarza się, że jakiś pracownik zawiódł nasze zaufanie, czy też po prostu znaleźliśmy firmę o lepszych rekomendacjach. Podpisanie umowy z danym biurem rachunkowym nie obliguje nas oczywiście do współpracy z nimi przez całe życie – jednak umowa to umowa. Dlatego też najlepiej byłoby zaczekać do jej wygaśnięcia i wówczas po prostu podpisać kolejną umowę z innym.
Oczywiście, sytuacja wygląda zupełnie inaczej wtedy, gdy dane biuro rachunkowe zajmuje się sprawami swojego klienta w sposób nierzetelny – lub ma on pewne podejrzenia co do ich uczciwości. Warto pamiętać, że to na nim wciąż spoczywa odpowiedzialność przed Urzędem Skarbowym i sądem – nawet wówczas, gdy reprezentuje go dane biuro rachunkowe. W przypadku jakichkolwiek trudności czy podejrzeń, warto zatem zastanowić się nad zmianą biura rachunkowego – nim będzie za późno.

Jak zmienić biuro rachunkowe?

Aby zmienić biuro rachunkowe, tak naprawdę wystarczy wypowiedzieć umowę zawartą z poprzednim – i podpisać nową. Trzeba tylko pamiętać, że nasze sprawy majątkowe nie powinny pozostawać bez opieki, a zatem odpowiednio wcześniej musimy nawiązać kontakt z wybranym, nowym biurem rachunkowym i pozwolić im wdrożyć się we własne sprawy. Dzięki temu późniejsze przejście będzie płynne i bezpieczne.
Co dalej? Po wypowiedzeniu umowy, musimy również odwołać wszystkie pełnomocnictwa i nadać je nowemu biurowi rachunkowemu. Musi także nastąpić przekazanie wszystkich dokumentów księgowych. Poprzednie biuro rachunkowe musi oddać wszystkie oryginały, choć pozostawia u siebie kopie – w celu ich archiwizacji.

Prowadzenie księgowości może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza na początku działalności gospodarczej. Podstawowe kroki to wybór formy opodatkowania, zgłoszenie działalności do odpowiednich urzędów oraz założenie firmowego konta bankowego. Warto również rozważyć korzystanie z oprogramowania do księgowości, które ułatwia prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów. Jednak jeśli obawiasz się, że samodzielne rozliczenia pochłoną zbyt dużo Twojego czasu, warto zastanowić się nad współpracą z biurem rachunkowym. Profesjonalne wsparcie pozwala uniknąć błędów i skupić się na rozwijaniu biznesu. Biuro rachunkowe w Wołominie to doskonały wybór, jeśli zależy Ci na indywidualnym podejściu, precyzyjnych rozliczeniach i terminowości. Skorzystanie z usług ekspertów to również większy spokój w przypadku kontroli urzędowych czy konieczności interpretacji przepisów podatkowych. Właściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych nie tylko pozwala uniknąć problemów prawnych, ale także pomaga lepiej zarządzać finansami Twojej firmy.