Świetnym sposobem na biznes jest założenie własnego biura rachunkowego – tym bardziej, że obecnie coraz więcej osób korzysta z usług podobnych placówek, a zatem na brak klientów raczej nie będzie się narzekać. Nieco problematyczne są jednak wszystkie formalności, które koniecznie trzeba będzie załatwić – i fakt, że do rozpoczęcia takiej działalności będzie potrzebny spory wkład własny.
Kto może założyć biuro rachunkowe?
Biuro rachunkowe może założyć każda osoba, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Okazuje się, że nie trzeba wcale posiadać nawet kierunkowego wykształcenia – wymóg taki został bowiem zniesiony. Możemy zdecydować się na otwarcie biura rachunkowego i zatrudnienie w nim specjalistów, ograniczając swoją własną działalność do bycia właścicielami placówki.
Wśród innych wymagań znalazł się także wymóg niekaralności w zakresie określonych przestępstw, a także zawarcie umowy ubezpieczenia OC – za ewentualne szkody związane z prowadzoną działalnością. Usunięto jednakże wymóg uzyskania certyfikatu od księgowego Ministerstwa Finansów – choć niewątpliwie duża ilość certyfikatów, potwierdzających jakość i solidność firmy, będzie działała przyciągająco na każdego klienta. Takie biura rachunkowe mogą zyskać w ich oczach – a w branży, gdzie dużo biur konkuruje ze sobą, wszystko co nas pozytywnie wyróżnia jest bardzo ważne.
Od czego zacząć?
Jakie kroki należy podjąć, aby założyć własne biuro rachunkowe? Przede wszystkim, trzeba zebrać odpowiednią sumę pieniędzy, aby poczynić ważne inwestycje – istotną rolę pełni bowiem lokal, który musi być dobrze wyposażony (serwer, komputery, oprogramowanie księgowe) i przystosowany do przyjmowania w nim klientów (osobne pomieszczenie dla klientów i osobne na archiwum).
Uzyskanie licencji również niesie za sobą koszty, a przecież to dopiero początek wydatków – trzeba przyjąć wykwalifikowanych pracowników oraz zapewnić sobie odpowiednią reklamę, aby zyskać klientów.
Gdy jednak mamy już odpowiednie zaplecze finansowe, trzeba dopełnić jeszcze jednej rzeczy – wypełnić formularz CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Przy jego pomocy dokonujemy zgłoszenia do Urzędu Skarbowego, zgłoszenia jako płatnik do ZUS oraz wnioskujemy o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.